Tredu-Gradia -kehittäjäesimiesten viimeisimmässä tapaamisessa yhtenä pääteemana oli pedagoginen johtaminen. Mitä se oikeastaan tarkoittaa ja miten se ilmenee johtamistekoina?
Pedagogiselle johtamiselle on olemassa lukuisia määritelmiä, joissa sitä tarkastellaan kapeimmillaan opetussuunnitelmatyöhön liittyvinä prosesseina ja laajimillaan koko oppilaitoksen toiminnan perusteellisena kehittämisenä.
Keskustelimme pedagogisesta johtamisesta valmentajamme, Jyväskylän ammatillisen opettajakorkeakoulun johtamisen lehtorin ja KAJO-hanketoimijan, Ari Hyyryläisen esittämän dian perusteella (Dian tekijät Jari Kalavainen ja Harri Keurulainen, Jamk, aokk).
Pedagogisesti johtamisen ytimessä totesimme olevan arvostuksen, osallistamisen sekä johdettavien oppimisen ja oivaltamisen mahdollistamisen, myös muutosjohtamisen tilanteissa. Pedagogisesti johtaminen tarkoittaa myös henkilöstön osaamisen tunnistamista, osamisen johtamista ja oikeanlaisten "osaamisprofiilien" rekrytoimista.
Pedagogisen työyhteisön johtaminen edellyttää myös ihmisten ja heidän osaamisensa arvostamista, keskustelevaa ja vuorovaikutteista toimintatapaa sekä jaetun asiantuntijuuden mahdollistamista. Onnistunut pedagogisen työyhteisön johtaminen tukeekin henkilöstön kehittymistä ja osaamisen jakamista.
Oman johtajuuden kehittäminen edellyttää kiinnostusta johtamistehtävään sekä kykyä aktiivisesti reflektoida omaa toimintaa esimiehenä. Vertaisoppimisen ja jaetun asiantuntijuuden merkityksen tunnistaminen ovat myös merkittäviä tekijöitä oman johtamisosaamisen kehittymisen tukena. Tärkeää on tarkastella, onko organisaatiossa rakenteita ja foorumeita, jotka mahdollistavat esimiesten tavoitteelllisen kohtaamisen ja sitä kautta ammatillisen kehittymisen. Vertaisuuteen ja vuorovaikutukseen perustuva JYMYn Tredu-Gradia -kehittäjäesimiesten ryhmämme tukee näin osaltaan juuri tätä teemaa pedagogisessa johtamisessa!
Pedagogiikan johtaminen tarkoittaa pedagogisten käytäntöjen ja yhteisten pedagogisten linjausten tekemisen johtamista. Esimieheltä se edellyttää omaa vahvaa pedagogista osaamista sekä kiinnostusta pedagogiikan kehittämiseen.
Pedagoginen johtaminen ja pedgogiset johtamisteot näyttävät perustuvan ennekaikkea esimiehen asenteeseen ja ihmiskäsitykseen. Oheisen kuvan mukaisesti on hyvä tietoisesti tarkastella, missä kohtaa janaa käsitykseni ihmisestä (alaisistani, tiimiläisistäni) on:
Positiiviseen ihmiskäsitykseen perustuva pedagoginen johtaminen "valuu" varmasti myös opettaja-opiskelija -suhteisiin ja edistää näin koko pedagogisen yhteisön hyvinvointia!
Oman johtajuuden kehittäminen edellyttää kiinnostusta johtamistehtävään sekä kykyä aktiivisesti reflektoida omaa toimintaa esimiehenä. Vertaisoppimisen ja jaetun asiantuntijuuden merkityksen tunnistaminen ovat myös merkittäviä tekijöitä oman johtamisosaamisen kehittymisen tukena. Tärkeää on tarkastella, onko organisaatiossa rakenteita ja foorumeita, jotka mahdollistavat esimiesten tavoitteelllisen kohtaamisen ja sitä kautta ammatillisen kehittymisen. Vertaisuuteen ja vuorovaikutukseen perustuva JYMYn Tredu-Gradia -kehittäjäesimiesten ryhmämme tukee näin osaltaan juuri tätä teemaa pedagogisessa johtamisessa!
Pedagogiikan johtaminen tarkoittaa pedagogisten käytäntöjen ja yhteisten pedagogisten linjausten tekemisen johtamista. Esimieheltä se edellyttää omaa vahvaa pedagogista osaamista sekä kiinnostusta pedagogiikan kehittämiseen.
Pedagoginen johtaminen ja pedgogiset johtamisteot näyttävät perustuvan ennekaikkea esimiehen asenteeseen ja ihmiskäsitykseen. Oheisen kuvan mukaisesti on hyvä tietoisesti tarkastella, missä kohtaa janaa käsitykseni ihmisestä (alaisistani, tiimiläisistäni) on:
Positiiviseen ihmiskäsitykseen perustuva pedagoginen johtaminen "valuu" varmasti myös opettaja-opiskelija -suhteisiin ja edistää näin koko pedagogisen yhteisön hyvinvointia!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti